پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215461
كارشناس امور دارويي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم‌پزشكي شهركرد:
از شرايط نگهداري و استفاده از داروها چه مي‌دانيد؟/ از ريختن داروها در دست‌شويي يا فاضلاب خودداري كنيد
تاریخ انتشار : 1395/04/20 12:04:10
نمایش : 984
كارشناس امور دارويي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم‌پزشكي شهركرد با بيان اينكه اكثر مردم در طول زندگي خود نيازمند استفاده از انواع داروها به شكل قرص و كپسول، شربت،‌ قطره و اسپري و... مي‌شوند افزود: آگاهي از شرايط نگهداري اين داروها از اهميت بسزايي برخوردار است
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از بام ايران خبر، نرگس باقري كارشناس امور دارويي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم‌پزشكي شهركرد اظهار داشت: بي‌توجهي به شرايط نگهداري دارو مي‌تواند ضمن بي‌اثر نمودن مصرف آن تهديدي جدي براي سلامت فرد مصرف‌كننده بشمار رود لذا به افراد توصيه مي‌شود نسبت به اين مسئله دقت بيشتري داشته باشند.

وي گفت: نگهداري قرص و كپسول به دليل پايين بودن دماي يخچال،‌ و بالاتر بودن رطوبت آن نسبت به محيط بيرون باعث فساد سريع‌تر دارو مي‌گردد.

باقري در خصوص نحوه نگهداري شربت‌ها نيز اظهار داشت: غير از شربت كوآموكسي كلاو كه در يخچال تا ۷ روز قابل نگهداري است،‌ سوسپانسيون‌ها بعد از آماده‌سازي در دماي اتاق تا ۷ روز و در يخچال تا ۱۴ روز قابل نگهداري مي‌باشد.

به گفته وي، شربت‌هاي مايع نيز بعد از باز كردن باندروم در صورت محكم بودن درب آن و عدم تغيير خواص ظاهري (بو،‌مزه و رنگ) تا ۱ ماه قابل مصرف مي‌باشد.

وي در خصوص الگزيرها نيز گفت: بعد از باز كردن باندروم،‌ در صورت محكم بودن درب و عدم تغيير خواص ظاهري آن حداكثر تا آخر تاريخ انقضاء ‌قابل مصرف مي‌باشد كه به‌جهت تغليظ دارو با مصرف تدريجي استفاده آن در كودكان و سالمندان توصيه نمي‌شود.

باقري گفت: تجويز قطره از ديگر روش‌هاي دارو درماني است كه در خصوص قطره‌هاي چشمي در صورت عدم تماس در موقع مصرف بعد از باز كردن حداكثر تا ۱ ماه قابل مصرف مي‌باشند.

وي، با بيان اينكه،‌ قطره‌هاي گوش و بيني در صورت عدم يخ‌زدگي و تغيير رنگ حداكثر تا پايان تاريخ انقضاء‌ قابل استفاده مي باشد توصيه كرد: قطره هاي بيني و گوش و همچنين اسپري هاي بيني فقط تا پايان دوره درمان مصرف شوند و از مصرف مجدد قطره‌ها و اسپري‌هايي كه قبلا استفاده شده‌اند به دليل انتقال آلودگي خودداري نمائيد.

اين كارشناس امور دارويي در خصوص قطره‌هاي خوراكي نيز گفت: در صورت باز كردن دارو بغير از قطره نيستاتين كه بعد از شروع مصرف تا ۱ هفته در يخچال قابل نگهداري است حداكثر تا ۱ ماه اين قطره‌ها قابل نگهداري است.

به گفته وي،‌ اسپري‌ها در صورت شست و شوي صحيح سيلندر تا پايان تاريخ انقضاء‌ قابل مصرف مي‌باشند اگر چه توصيه مي‌شود اسپري نيز در يك دوره تجويز شده استفاده شوند تا از انتقال آلودگي جلوگيري شود.

وي در پايان در خصوص نحوه معدوم كردن داروها نيز اظهار داشت: ريختن داروها در دست شويي يا فاضلاب سبب ورود مستقيم آنها به محيط زيست مي‌گردد و در خصوص آنتي‌بيوتيك‌ها موجب مقاومت ميكروبي مي‌گردد.

باقري ادامه داد: بنابراين توصيه مي‌شود از ريختن داروهاي تاريخ گذشته و فاسد به روش فوق جدا خودداري شود و شربت‌هاي آنتي‌بيوتيك را با بطري خود داخل كيسه زباله بيندازيد.

اين كارشناس امور دارويي با بيان اينكه، اسپري‌هاي استنشاقي حاوي گازهاي بي‌اثر مخرب لايه اوزون هستند افزود: به همين علت توصيه مي‌شود از مخدوش يا سوراخ كردن آنها بپرهيزيد.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html